Sunday 14 December 2014

BIRTHDAY CELEBRATION FOR A FATHER - Selamat Hari Lahir, Ayah!!!

Bismillahirrahmannirrahim
~ Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang ~

Hi, Assalammualaikum semua! Semoga korang semua sentiasa di bawah perlindungan dan rahmat-NYA! Aaaminnn.. :)

Hari ni birthday ayah saya yg ke-58 tahun tau. :D Few days before birthday ayah, saya dan siblings ada buat discussion utk celebrate birthday ayah kami. Seriously I tell u guys... is not easy to handle an event like this birthday party especially bila banyak kepala yg sumbangkan idea2! Huhu.. 

Kami adik-beradik ada 'group khas' tau. So, dlm group tu lah we all adik-beradik akan discuss anything dlm tu. Yes. Anything. We all very very very close each other. :') I love u all siblings lillahitaa'la. 

Antara yg we all discuss for birthday party ayah kami adalah berkenaan hadiah. Yes. Hadiah yg akan kami setiap sorang berikan kpd ayah. So, we did a list! Mcm2 hadiah yg dicadangkan!

List hadiah:
1. Along - drill 
2. Abg boy - 
3. Abg amir - spentot
4. Kak tie - jam tikam2
5. Mah - stokin badminton
6. Aku - T-Shirt/Kemeja jalan

Ok, please3 jgn gelak or rasa 'jijik' dgn hadiah yg no 3 tu tau. Nama pun draft! Hee.. 

'Aku' tu sayalah! As I said in my entry before, my siblings ada 10. Tp, sorang lelaki dah meninggal dunia time baby, so tinggal lah 9 org. 5 perempuan 4 lelaki. (Actual: 5 girls 5 boys). Nak ikutkan mesti 'list hadiah' tu kena ada 9 right? Tp, memandangkan kak ngah saya berada di Dubai bersama-sama dgn ibu dan anak2 dia, so kak ngah saya dah excluded. Yg lg 2 org pulak still study and belum bekerja. So, we have decided yg dah bekerja je bg ayah hadiah. Hasil perbincangan, last2 kami pun decide hadiah kami masing2.

List hadiah:
1. Along - hammer drill brand Black & Decker 
2. Abg boy - T-Shirt Crocodile warna oren
3. Abg amir - T-Shirt Crocodile
4. Kak tie - bag kulit brand Arnold Palmer
5. Mah - kemeja Alain Delon warna pink
6. Aku - T-Shirt Alain Delon warna hitam 

Banyak ke banyak yg hadiahkan baju? Hihi. Ini namanya last minute punya hadiah! Huhu.. For us, hadiahkan baju is the simple present utk masa yg dah suntuk. Tp, mmg ayah we all pun tak banyak sgt baju utk dipakai time keluar kalau nak dibandingkan dgn ibu we all. Itulah bezanya lelaki dan perempuan... Betul ke betul? ;)



Ayah we all happy and terkejut sangat bila kami buat suprise + bg hadiah dkt dia. Actually, we all jarang sgt celebrate birthday ayah compared to our ibu. So, for sure lah ayah we all happy and terkejut right? Huhu.. 

We all celebrate birthday ayah dkt Kenny Rogers AEON Mall Bandaraya Melaka. Cake? Cake my sis atas saya yg sponsor. Bakal 'Master Coordinator Shaklee' tu tau. Hikhik. She bought Baskin Robin yg kek aiskrim tu. 

Kek BR yg berharga RM150. 
Tp, kalau guna kad Maybank, ada less 10% tau.

Before tu, we all masing2 kena tulis dlm 'giant birthday card' utk ayah. Hihi. Jap eh.. Saya tunjuk rupa 'giant card' tu. 

Ini suami saya. xD

Nampak ke nampak tulisan Korea yg suami saya tulis?
Mmg terngangalah ayah saya nak membacanya!

Along saya dgn anak dia

Cucu pertama tok ayah pun nak wish jugak!
Hihi. 

Abg boy (anak ketiga) & wife (kakak ipar)

Adik bongsu perempuan 

Korang tahu ke tahu? Actually, quite clumsy jugaklah cara we all siblings arrange birthday party ayah. Huu.. Huhu.. 

Mana tak nya, kebetulan hari ni ada kenduri arwah nenek di Lenga, Muar. So, ayah beriya-iya nak balik kampung pagi td around 11+ mcm tu. Sedangkan we all nak celebrate birthday dia jam 2 ptg. Time ni dkt rumah just ada adik lelaki bongsu kami dgn abg Amir je. Yg lain semua belum sampai Melaka lg termasuklah saya. Bila ingat balik, seriously saya rasa sedih utk diri saya sbb sepatutnya pg2 lg saya dah gerak balik Melaka. Ye lah, dgn nak cari and beli hadiah utk ayah lg.. Mmg kelam-kabutlah saya bila gerak dr Senawang tgh hari. Apa pun, alhamdulillah sbb still dpt belikan hadiah ayah. :) Just a bit tired and terkejar-kejarlah... 

My sis, Athirah yg atas saya tu dan suami dah 'book' tempat di Kenny Rogers utk 15 org. My sis jugak dah siap2 setting meja + susun kek BR atas meja. Few minutes after, saya dan suami pun sampai di Kenny Rogers. Abg Amir (abg saya lg sorg: anak keempat) & adik lelaki bongsu saya, Aiman yg bawak ayah dtg ke Kenny Rogers. Ok, time ni semua dah ada di Kenny Rogers kecuali abg boy & wife dan along saya. 

So...... 

















Inilah antara gambar sekitar birthday celebration ayah saya hari ini... Lepas je selesai celebrate dkt sini, we all pun gerak ke rumah along utk sesi bukak hadiah pulak. Apa pun, for the 1st time I think we all celebrate birthday ayah without our lovely ibu and another adik lelaki, Aizuddin yg berada di Mesir sekarang melanjutkan pelajaran...... Seriously, we all terasa kosong, sunyi, a bit sad, and tak best w/o both of them!!! 

Oklah, sebelum saya end up entry saya kali ni, saya nak share some DO's & DONT's yg mana korang boleh apply nanti bila nak celebrate birthday.

♥ DO's ♥
- Plan tempat utk korang celebrate. Contoh: Dkt restoran ke.. hotel ke.. resort ke.. tempat mkn ikan bakar ke.. atau lain2 tempat. 
- Seeloknya korang call/dtg terus ke tempat yg korang plan nak celebrate tu. Better 'book' a week before event.
- Plan nak makan apa, nak beli kek, dan hadiah apa utk yg diraikan.
- List kan tetamu jemputan bg mereka yg buat secara besar-besaran. 
- Sediakan tema yg bersesuaian utk event tersebut. Contoh: Tema 70an ke.. Retro ke.. Moden ke.. Apa2 lah. Ini jugak bg mereka yg buat secara besar-besaran.
- Sediakan goodies bag bersesuaian dgn tetamu yg hadir.

♥ DONT's ♥
- 'Booking' tempat utk celebrate last minute. Contoh: Nak celebrate dkt Restoran Terapung jam 9 malam. Jam 8 malam baru nak 'booking.' Alamatnya mmg tak ada tempat kosonglah kan! 
- Tempah kek awal2 kalau korang nak kek fondant. Contoh: Kek fondant Secret Recipe if Im not mistaken, kena order a week before event. Kalau plan nak beli kek selain fondant, rasanya tak ada masalah kot. Sbb kek BR aiskrim yg my sis beli ni pun beli few hours before we all celebrate birthday ayah. 
- Make sure beli hadiah AWAL! JGN BELI HADIAH LAST MINUTE mcm saya! Huhu.. Nanti sure kelam-kabut and terkejar-kejar nak cari hadiah. Lepas tu nanti ala kadar je pilih dan beli hadiah. Tp, saya td nasib baik mmg puas hati dgn T-Shirt yg saya pilih dan beli tu. Hee.. 
- Lastly, the most important thing is about DISCIPLINE and TIMING. Make sure bila dah plan bla3 tu, ikut plan tu betul2. Timing kena jaga. Kena bg cantik supaya nanti event tu berjalan dgn lancar! Tak ada kelam-kabut, terkejar-kejar, dan penat.

Semoga bermanfaat tips yg dikongsikan di atas! ;) Selamat malam! 

Note: Thank you so much to all my lovely siblings for this birthday celebration!!! Korang semua mmg cool habislah...!!! Siap create another whatsapp group >>> "Bantah ayah balik kampung" tu. Wakakakak. 




















No comments:

Post a Comment