Pages

Monday 10 November 2014

"DIABETES" - Apa Itu Diabetes? Jenis2 Diabetes, Simptom2, Kesan2, dan Cara2 Menjaganya


Bismillahirrahmannirrahim
~ Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Penyayang ~


Assalammualaikum semua! Saya harap pembaca2 'setia' blog saya sentiasa sihat, ceria, kaya, dan bahgia! Paling penting anda semua sentiasa dirahmati dan disayangi Allah S.W.T. :)

Insyaallah, hari ni saya akan 'share' dgn anda semua berkenaan dgn 'kencing manis' atau lebih dikenali sebagai 'DIABETES.' 

APA ITU DIABETES???

Generally, Diabetes (Kencing manis) adalah penyakit yg berpunca drp kandungan gula yg tinggi dlm darah. Biasanya paras gula dlm darah dikawal oleh pankreas yg menghasilkan sejenis hormon yg dikenali sebagai 'insulin.'

Kekurangan hormon insulin menyebabkan proses utk mengeluarkan gula dlm darah menjadi sukar dan ia turut menjejaskan sel dalaman utk membekalkan tenaga. Sebab itulah mereka yg berhadapan dgn perkara seperti ini berisiko tinggi utk mendapat kencing manis.







Diabetes Type I
Biasanya penghidap Diabetes Type I ini akan mula mendapat simptom ketika zaman remaja atau sebelum mencecah usia 40 tahun. Pesakit Diabetes Type I ini gagal menghasilkan hormon insulin oleh badan dan pesakit memerlukan suntikan serta rawatan bg mengawal tahap glukosa (gula) dlm darah. Kira2 5% - 10% penghidap Diabetes merupakan Diabetes Type I.



Diabetes Type II
Ia kerap berlaku ke atas individu yg berumur 40 tahun ke atas. Diabetes jenis ini berlaku apabila badan tidak menghasilkan hormon insulin atau tidak menggunakan hormon insulin dgn baik. Kira2 90% - 95% penghidap Diabetes merupakan Diabetes Type II.



Selain Diabetes Type I dan Type II, terdapat juga Diabetes seperti Gestatinal Diabetes Melitus (GDM), Diabetes MODY, Diabetes LADA (Diabetes 1.5), Diabetes Type III, dan Diabetes Insipidus (DI)

Gestatinal Diabetes Mellitus (GDM)
GDM biasanya dihidapi oleh ibu2 hamil walaupun asalnya mereka tidak mempunyai masalah diabetes. GDM berlaku kerana hormon yg dihasilkan oleh tubuh ibu semasa kehamilan 'membenarkan' kehadiran dan tumbesaran bayi. Ini menyebabkan pengeluaran hormon insulin terganggu. 

GDM juga biasa didapati dlm kalangan wanita kuat makan atau wanita yg mempunyai keturunan yg menghidap Diabetes. Diabetes ketika hamil juga meningkatkan risiko bayi mempunyai paras 'bilirubin' (demam kuning) yg tinggi berbanding bayi normal.



Diabetes MODY
Maturity-Onset Diabetes of the Young (MODY) adalah penyakit genetik di mana gen bermutasi (mengubah DNA) dan mengganggu penghasilan hormon insulin. 



Diabetes LADA (Diabetes 1.5)
Ia adalah sejenis 'autoimune disorder.' Ia berlaku apabila seseorang itu memiliki antibodi GAD65 yg menyerang sel beta. Sel beta adalah sel yg menghasilkan hormon insulin dlm pankreas.


Diabetes Type III
Ia juga dikenali sebagai 'brain diabetes.' Kajian menemui bahawa selain pankreas, otak juga mengeluarkan hormon insulin dan apabila proses ini terganggu, ia akan membawa kpd Diabetes Type III yg dikaitakan dgn penyakit Al-Zheimer.



Diabetes Insipidus (DI)
Ia berlaku di mana keadaan tubuh tidak dpt mengekalkan air dlm badan. Pesakit DI memiliki ketidakseimbangan hormon yg menjadikan ginjalnya aktif dan menyahidrat tubuhnya.



SIMPTOM2 DIABETES:

  • Gemuk atau normal (Diabetes Type II)
  • Paras gula dlm darah tinggi
  • Dahaga berlebihan dan kerap kencing pd waktu malam
  • Hilang berat badan secara tiba2/Kurus (Diabetes Type I)
  • Sentiasa rasa lapar
  • Luka lambat sembuh
  • Letih dan cepat marah
  • Terdedah kpd jangkitan kulat
  • Penglihatan kabur
  • Kebas, sesemut, dan bengkak pd tangan + kaki
  • Kulit merengsa seperti Acanthosis Nigricans. Kulit di bahagian leher atau ketiak menjadi gelap. Pd tahap ini individu itu sudah mula mengalami proses penentangan hormon insulin walaupun gula dlm darah mereka mungkin tidak tinggi.


KESAN2 DIABETES:

Paras gula dlm darah yg tidak terkawal utk jangka masa yg panjang boleh mengakibatkan kesan2 (komplikasi) akibat kencing manis (diabetes). Komplikasi ini terbahagi kpd dua iaitu:

1. Kesan kpd salur darah yg besar (Macrovascular)

- Serangan jantung.
- Halangan kpd laluan pembuluh darah (arteri) di kaki.
- Lumpuh (stroke) sama ada sepenuhnya i.e. Tak boleh jalan, cakap atau makan) atau lumpuh separuh badan.

2. Kesan kpd salur darah yg kecil (Microvascular)

- Kegagalan fungsi buah pinggang. Jika kegagalan kedua-dua fungsi buah pinggang adalah sepenuhnya, pesakit tersebut memerlukan dialysis.
- Mata yg kabur dan buta. Tiada jalan utk sembuh drp buta disebabkan oleh kencing manis.
- Saraf yg kurang rangsangan terutamanya di bahagian hujung kaki dan tangan. 
- Kurang deria rasa seperti sakit dan panas pd kaki & tangan.
- Mati pucuk.

Kesan2 Lain:

- Jangkitan kulat pd kulit (biasanya terjadi pd mereka yg ada resistant terhadap insulin dan obesiti).
- Senang dpt apa2 jenis jangkitan termasuk jangkitan paru2.
- Jangkitan dan ulcer pd kaki.

Buta

Kaki dipotong




CARA2 MENJAGA DIABETES:
  • Amalkan pemakanan yg seimbang
  • Elakkan mengambil makanan atau minuman yg tinggi gula dan lemak
  • Jgn ambil 'snack' pd waktu malam
  • Kurangkan berat badan
  • Bersenam
  • Berhenti merokok
  • Berhenti mengambil alkohol
  • Kerap berjumpa dgn doktor
  • Dapatkan pemeriksaan mata anda secara berkala


Kalau anda atau orang yg anda kenali seorang yg jenis tak boleh nak 'obey' atau 'dicipline' kan diri utk ikut setiap satu cara2 menjaga Diabetes mcm yg saya sebutkan di atas td, saya cadangkan anda utk cuba ambil dan amalkan 'OMEGA GUARD SHAKLEE.' Anda hanya perlu talan 3 biji sahaja setiap hari dgn konsisten. Insyaallah, ia akan membantu anda utk mengawal paras gula dlm darah anda. :)

Saya faham, bukanlah senang nak jd seorang yg betul2 'dicipline' dlm menjaga cara pemakanan dan 'lifestyle' kita. Betul tak? Ada je 'cheat day' kita. :D Hanya penghidap Diabetes yg 'cekal' dan 'sedar' sahaja mampu utk mendisiplinkan diri dan mengubah 'lifestyle' mereka..

Kalau kita tengok kesan2 Diabetes ni adalah sangat dahsyat. Mata buta, lumpuh, kaki dipotong, dan buah pinggang gagal berfungsi sehingga menyebabkan dialysis yg mana kita sendiri tak nak ia terjadi kpd diri kita atau family kita. 

So, starting from now, pilihlah utk mencegah Diabetes. Kalau anda mmg dah menghidap Diabetes, pilihlah utk mengawalnya dgn bijak. Buat pilihan yg bijak, pilih utk hidup sihat tanpa perlu ada komplikasi Diabetes. :)

Jom baca apa yg 'best' sangat 'Omega Guard Shaklee' ni. Selamat membaca! ;)

Oh, anda juga boleh try “FULL SET DIABETES Shaklee” seperti di bawah ini 👇🏻



Untuk pertanyaan lanjut boleh hubungi saya Pn. Siti Aisyah @ Sya Syasya di 019-4570213 🙂

2 comments:

  1. tq aishah...nice perkongsiannya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Most welcome, Diana! ;) Tq also for ur feedback! Really appreciate it! ;)

      Delete