Wednesday 22 November 2017

Rahsia Surirumah Ini Melancong Ke Luar Negara Setiap Tahun




Maldives
The Walking Beauty 2017



Tak pernah sangka walaupun seorang SURIRUMAH, tapi BOLEH dan MAMPU ke luar negara setiap tahun TANPA perlu guna atau minta duit daripada suami! Memang 100% guna duit sendiri!

Bukan bangga diri atau niat untuk berlagak mahupun riak. Tapi, inilah hakikatnya!

Dan Sya tak nak status sebagai surirumah itu membataskan kita para isteri untuk mencapai setiap impian kita. Apatah lagi kalau kita ni sebenarnya merupakan pemegang Diploma, Ijazah, Master atau PhD. 

Pada masa yang sama, buktikan dekat mereka yang selalu memandang sinis, hina, perli, sindir, mengumpat atau apa sahaja perkara buruk dan negatif terhadap anda hanya kerana anda seorang surirumah! 

Buktikan kepada mereka walaupun anda surirumah, tetapi anda boleh mencari pendapatan sendiri walaupun dari rumah. Buktikan kepada mereka yang anda bukanlah seorang isteri dan ibu yang hanya mengharapkan duit nafkah daripada suami semata. Apatah lagi membebankan atau menyusahkan suami anda walaupun tidak salah dan berdosa jika suami anda berkemampuan untuk anda minta duit daripada mereka. Apa lah sangatkan kalau nak dibandingkan dengan pengorbanan anda menjadi seorang isteri dan ibu selama ini. Hehe.

Sebab tu Sya tulis entry ni. Sebab Sya nak berkongsi dengan anda semua bahawa kita sebagai surirumah perlu sentiasa ada MINDA KELAS TINGGI atau Bahasa Inggerisnya HIGH-CLASS MINDED.

Salahkah kita mempunyai minda high-class??

Disebabkan minda high-class lah yang buat kita mula tanamkan impian. Bukan impian biasa-biasa, tapi kita juga berani tanamkan impian yang luar biasa! Impian yang besar-besar. Dan disebabkan impian-impian kita ni lah akan buat kita lebih bersemangat untuk bekerja keras!

Kalau tak ada impian atau impian biasa-biasa, "Saya bersyukur dengan apa yang ada, cukuplah setakat apa yang dapat ni", itulah yang buat kita tak ada semangat untuk bekerja keras.


Bagaimana surirumah seperti Sya boleh dan mampu ke luar negara setiap tahun?

Segala-galanya bermula selepas Sya melibatkan diri dalam Bidang SPA dan Kecantikan pada Mei 2015.

Masa tu Projek The Walking Beauty (TWB) : Projek SPA Bergerak Tanpa Kedai (Mobile SPA) baru sahaja ditubuhkan. Dan dengan tidak teragak-agak, Sya terus sertai projek tersebut untuk belajar serta mendapatkan ilmu berkenaan SPA. Yuran penyertaan hanyalah RM750 sahaja. Tapi, lengkap semuanya. Ilmu SPA, produk-produk SPA, modul / manual / nota SPA, sijil dan support group. Ye. Sangat murah dan berbaloi-baloi macam Amy Search cakap! Ehehehe.

Tapi, sekarang harga Pakej Training SPA dah naik sedikitlah iaitu RM999. Dah 2 tahunkan. Takkan harga masih sama sedangkan harga barang sekarang pun dah banyak naik termasuk produk-produk SPA. Tapi, masih murahkan RM999 ni?! Cuba cari mana-mana kelas atau kursus SPA di luar sana. Mana dapat wehhhhh.. Oh, tapi harga RM999 ni hanya SAH untuk NOVEMBER 2017 ini sahaja tau!

Ok, back to our main topic tadi. Kebetulan Founder Project TWB seorang kaki travel. Dah lebih 20 negara beliau pergi. Beliau memang suka travel (travel lover).

Jadi, beliau came out dengan idea untuk trip ke luar negara setiap tahun bersama Ahli-Ahli TWB.

Selain sebab minat dan passion beliau yang mendalam terhadap travel, beliau juga ingin membawa para wanita terutamanya yang tidak pernah naik kapal terbang dan jejakkan kaki di negara orang. Beliau ingin mereka juga merasai pengalaman menaiki kapal terbang dan tadabbur bumi Allah S.W.T. 

Pepatah ada mengatakan, "Jauh perjalanan luas pemandangan" kan? Tapi, Allah S.W.T. sendiri juga menyuruh hamba-hambaNYA untuk mengembara seperti yang di sebut di dalam beberapa surah di dalam Al-Quran seperti Surah Al-Mulk Ayat 15, Surah Muhammad Ayat 10, Surah Luqman Ayat 31, Surah Yusuf Ayat 109, Surah Ar-Rum Ayat 9 & 42, Surah Ali' Imran Ayat 137, Surah An-Naml Ayat 69 dan Surah Al-An'aam Ayat 11.


Annual Trip The Walking Beauty (TWB) :-

2015 : Melbourne, Western Australia

2016 : Perth, Western Australia

2017 : Maldives 


TWB in Melbourne 2015

Melbourne 2015

Queen Victoria Market, Melbourne

Customer SPA TWB di Melbourne

TWB in Perth 2016

Adina Apartment Hotel, Perth

Fremantle, Perth

Kailis' Fish Market Cafe, Perth

EShed Markets, Perth

Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth

Kangaroo Feeding @ Caversham Wildlife Park

Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth

Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth

Molly's Farm @ Caversham Wildlife Park

Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth

The Walking Beauty Sisters @ Caversham Wildlife Park

Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth

The Margaret River Chocolate Co, Perth

Kailis' Fish Market Cafe, Perth

Fremantle Market, Perth

Adina Apartment Hotel, Perth

Kings Park & Botanic Garden, Perth

Kings Park & Botanic Garden, Perth

Kings Park & Botanic Garden, Perth

Bell Tower, Perth

Perth, Western Australia

Adina Apartment Hotel, Perth

Woolworths, Perth

Blue Boat House, Perth

Blue Boat House, Perth

Perth, Western Australia

Elizabeth Quay, Perth

Elizabeth Quay, Perth

Perth, Western Australia

TWB in Maldives 2017

TWB Maldives

Villingili Island, Maldives

Villingili Island, Maldives

Villingili Island, Maldives

Villingili Island, Maldives

Villingili Island, Maldives

Sandwich House, Maldives

Maldives

Hura Island, Maldives

Hura Island, Maldives

Hura Island, Maldives

Hura Island, Maldives

Hura Island, Maldives

Coral Grand, Maldives

Maldives

Baazaaru Moon Cafe, Maldives

Atoll Craft & All Wear, Maldives


Fuh.. Terasa macam diri tu dekat Melbourne, Perth dan Maldives tak bila tengok gambar-gambar ni? Hehe.

Insyaallah, annual trip TWB tahun 2018 nanti kami akan ke Kota Cinta, PARIS! ;)

Tunggu apa lagi? 

Jom sama-sama kita bina MINDA HIGH-CLASS!! Sama-sama kita CAPAI IMPIAN kita melalui TWB!!

Ye. Sya salah seorang pemegang Diploma Pengurusan Pejabat & Teknologi (Office Management & Technology) dan Ijazah Pengurusan Sumber Manusia (Human Resource Management) yang memilih untuk bekerja dari rumah. Sya juga salah seorang Ahli TWB yang berstatus surirumah :) 

Dan jujurnya duit yang Sya guna untuk trip adalah duit hasil dari SPA dan bonus serta untung runcit Shaklee! 

Sya pernah dapat pelanggan (customer) SPA sehingga 3 orang dalam masa 3 jam sehari. Dan Sya charge untuk Rawatan Kecantikan Wajah (Full Facial Treatment) untuk setiap orang adalah RM65/Jam. 3 orang dah berapa? Tak ke RM195? Kalau setiap hari ambil 3 orang customer, sebulan tak ke RM5850 Ini pun belum kira sekali bonus dan untung runcit Shaklee. Dan di TWB kami ada 2 lagi sumber pendapatan. Jumlah pendapatan yang kami dapat selepas sertai TWB adalah 4 semuanya. Nak tahu kenalah sertai kami dahulu ;)

Apa-apa pun, bila dah libatkan diri dalam dunia perniagaan ni, anda perlu IKHLAS dan KONSISTEN BERKONGSI serta MEMBERI. INGAT! THE MORE YOU GIVE, THE MORE YOU GET! Anda juga perlu mempunyai HATI YANG KUAT, JIWA YANG KENTAL dan paling penting RAJIN dan TIDAK CEPAT PUTUS ASA!

Last but not least, DREAM BIG!! Kerana itu salah satu ingredients untuk berjaya! Orang yang hebat, impiannya juga hebat. Bukan sekadar biasa-biasa :)

No comments:

Post a Comment